Z BIBLIOTECZKI PAŃSTWA BORSUKÓW: ENCYKLOPEDIA ANATOMII

 

okładka Encyclopaedia Anatomica Taschen

Encyclopaedia Anatomica Taschen

Pierwszą książką z naszych zbiorów jaką chcę Wam zaprezentować jest Encyklopedia Anatomii. Nabyliśmy ją lata temu w jednej z dublińskich księgarń. Kiedy zobaczyłam ją na półce, wiedziałam, że muszę ją mieć.

Jak już pisałam w jednym z wcześniejszych postów mam lekkiego hopla na punkcie rzeczy z kategorii "opowieści z krypty". Od dzieciństwa lubiłam baśnie Andersena opowiadające o śmierci i innych ciężkich tematach. Do tego jednym z moich ulubionych zajęć było oglądanie atlasu anatomicznego z obrazkami różnych deformacji ciała i chorób, więc możecie się domyślić jakie wrażenie zrobiła na mnie książka, którą chcę pokazać.

Encyklopedia Anatomii wydawnictwa Taschen liczy około 700 stron, na których znajdziecie zdjęcia zrobionych po mistrzowsku woskowych modeli ciała ludzkiego. Jest to niezwykła podróż w głąb naszego organizmu, która zaczyna się od skóry a kończy na kościach. Warstwa po warstwie i organ po organie możemy odkrywać to, co jest zwykle niewidoczne dla oczu.

Z jednej strony zachwyca mnie piękno i złożoność ciała, a z drugiej zdolności manualne twórców tych niezwykle precyzyjnych i realistycznych modeli woskowych. Ile czasu, energii i cierpliwości musiał zajmować cały ten proces. Ile odwagi od artystów wymagało wielogodzinne obcowanie ze zwłokami, które było pewnie niezbędne do odtworzenia z takim realizmem wszystkich detali.

Woskowe eksponaty, których fotografie możemy oglądać w tej publikacji pochodzą z Muzeum Historii Naturalnej La Specola we Florencji. Zostało założone w 1771 r. przez wielkiego księcia Piotra Leopolda w celu publicznego wystawiania dużej kolekcji ciekawostek przyrodniczych, takich jak skamieniałości, zwierzęta, minerały i egzotyczne rośliny nabyte przez kilka pokoleń Medyceuszy.

Nie muszę chyba mówić, że na samą myśl o zwiedzaniu tego miejsca moje serce zaczyna szybciej bić. Mam nadzieję, że gdy zamieszanie związane z pandemią oklapnie polecimy do Włoch pierwszym najbliższym samolotem.

Pani Borsukowa

dziecko w brzuchu Encyclopaedia Anatomica Taschen

noworodek Encyclopaedia Anatomica Taschen

kobieta w ciąży Encyclopaedia Anatomica Taschen

mózg Encyclopaedia Anatomica Taschen

przekrój głowy Encyclopaedia Anatomica Taschen

wnętrzności Encyclopaedia Anatomica Taschen

kości Encyclopaedia Anatomica Taschen

woskowe serce Encyclopaedia Anatomica Taschen

głowa ludzka Encyclopaedia Anatomica Taschen

 

Komentarze

  1. Dziękuję za odwiedziny, wpadłam z rewizytą i zasiedziałam się. Utalentowani jesteście Państwo Borsukowie. Piękne zdjęcia i obrazy, ciekawe posty, będę zaglądać. Pozdrawiam z Podlasia:))

    OdpowiedzUsuń
  2. Jest nam niezmiernie miło, że mogliśmy sprawić Pani odrobinę przyjemności naszą radosną twórczością. Pozdrawiamy serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

POPULARNE POSTY